Thedinghausen - dag 6

Då var det 6:e dagen här i Thedinghausen och stämningen mellan Janine och Natalie är inte bra nu heller, tyvärr. Kunde ha varit ännu bättre här om det inte var ovänner, men "That´s the way it is".

Vaknade i morse av ett riktigt oväsen, Tor for över himlen med sina 8-benta hästar och slog med hammaren till både höger och vänster. Det var med andra ord ett riktigt åskväder.
Funderar på om det är åska jag hör på långt håll nu, men inte riktigt säker.

Började i stallet klockan.... Håll i er nu, 06.30. Ska sluta klaga på när man börjar jobba klockan 7.30 på Kvantum. Här behöver man visserligen inte många minuter från sängen till stallet. Man behöver inte kliva upp och duscha innan jobbet för man kommer vara så sluskig ändå efter dagens slut. Inget smink (brukar iof inte orka sätta på det i vanliga fall heller), frukost kan du ta på stående fot i köket (om du nu orkar ta något annat än en banan) medan du går ca 30 meter från vårat hus till stallet. Stallet är inte vårat utan då kommer du in i Merediths, men allting sitter ihop så du behöver inte gå ut något mer. Kläderna är ju inte heller så noga, jeans eller ridbyxor, stallskor, tröja och ev en jacka.

Såg för övrigt lite fler djur här i krokarna....
Hörde ett konstigt läte i morse (http://wildlifegarden.se/fagelsidor/fasan.html  - Håll muspekaren över sång, så förstår ni nog att man reagerade en aning. Hade ingen aning om att fasaner lät på detta vis.) Satt en vacker Fasan på hagstaketet, när jag rastade Corofina. Som den känliga dam som hon är så fick hon spatt och struttade mest runt i stället för att skritta lugnt runt. *suck*

Tupp


Andra djur var äckliga, gigantiska, långbenta tyska spindlar. Jag som tyckte de svenska långbenta spindlarna var äckliga, men de här var betydligt värre. Efter att sett ett mistänkt likt spindelnät under skrivbordet i mitt rum, så gick jag lös med dammsugaren. När jag tittade lite nogrannare på spindelnätet eller dammtrådarna som det också kunde vara, så såg jag dem. Två gigantiska spindlar. Blev tvungen att fortsätta min spindelräd i hela rummet, hallen, badrummet och köket. Vad de andra har på sina rum är deras problem, men jag gissar att det kan finnas ett gäng inne hos Barbara. Hon har så pass stökigt att de hittar nog både en och två ställen att boätta sig på.

Andra "trevliga" djur, som jag har sett idag är en stor stallråtta. Nu kunde Manne eller katterna gärna få vara här.... Men  jag kan tänka mig att till och med dem blir äcklade av råttor i storleksklassen 10-15 cm stora + svans och det ska tydligen vara den lilla versionen av råtta. Jag är absolut inte rädd för råttor, men det äcklar mig en aning. Den här råttan verkade väldigt slö, så det kan hända att den ätit av råttgiftet och ligger död i morgon där vi såg den idag.

(Info: Brunråtta - Kroppslängden är mellan 11-29 cm, ej räknat svansens längd på 9-23 cm (dock kortare än kroppen). Brunråttan är gråbrun på ryggen, ljusare på sidorna och gråvit på magen. Öronen är kortare och hårigare än hos svartråttan.

Brunråttan är ofta smittspridare och kan bära både Salmonella- och Leptospira-bakterier (däribland sådana som framkallar Weils sjukdom) och trikiner. Den lever gärna i kloaker och källare och kommer ibland in i hus via avlopp.)


Lite sötare djur är Anu´s vovve Bobby och Ninna´s två vovvar.

Svalorna och gråsparvarna med ungar som bor i stallet är ockå väldigt söta, emn väldigt, väldigt många.

Mer som hänt idag är att jag varit även i Merediths stall och jobbat. Har tagit i hand om hennes häst Felix, en snäll häst men en liten rund köttbulle. Han ser ut som en förväxt ponny eller nåt. Helt underbart söt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0