Dag 15 - Torsdag (Donnerstag)

Vaknade av att klockan ringde. Ja, nu behagar den att ringa, båda till och med... Grattis jag vann just högsta vinsten eller nåt sånt.
Dagen startade som de andra dagarna startat med mockning av tre Måste säga att vi har det lindrigt här... 3 boxar att mocka. Just nu har vi totalt 12 hästar att sköta i Markus Beerbaums stall efter att C.I.A åkt. Innan var det 13 hästar.
I Merediths tror jag att det är 6 utan Felix. Felix har jag inte sett gjort något annat än varit gräsklippare, så jag är inte helt säker. Shutterfly, Kismet och Checkmate är i allafall tre av dem. De andra har jag bara hört smeknamnen på. Är ju så i vårat stall med. Smeknamnen är det som används.

I Holgers stall tror jag att det står 7 hästar just nu, var väl 10 innan de andra hämtades.

Nu svävade jag ut en bit. Har lärt mig en sak och det är att hästen vi kallade "Nice Horse" inte ska gå under det namnet. Vi har numera ändrat smeknamnet på Constance till Annie och hon är ingen "Nice Horse".
Eller att hon inte är det ska jag väl kanske inte säga, men hon skapar en del problem för oss genom att rymma ur boxen. Inte bara en gång, utan två, tre och fyra gånger. De första gångerna kröp hon under kedjan som vi sätter för boxdörrarna. Vi har alltid dörrarna öppna till hästarna här. Väldigt trevligt för hästarna att kunna se och följa med vad som händer.
Idag när jag hade mockat boxen, hämtat halm och skulle fylla på det så passade Annie på att rymma igen! Jag satte skottkärran (modell XL) framför dörren, lämnade 30 cm för att jag skulle kunna komma in i boxen och hon klämde sig ut på dem 30 cm. Blev lite yrt. Var själv i stallet. Hon parkerade sig i hörnet vid Corofinas box. Corofina gillar inte andra hästar, så jag tänkte få henne snabbt därifrån. Problemet var att hon inte hade någon grimma och Annie kan du inte flytta utan grimma. Sköt snabbt igen Corofinas boxdörr medan jag såg till att Annie höll sig kvar i hörnet. Flyttade skottkärran så den täckte hela stallgången på bredden. Skulle hon försöka ta sig därifrån måste hon hoppa eller  springa in i sin box.



När det var fixat kunde jag skena till det andra stallet och hämta grimma. Stod fortfarande kvar där i hörnet när jag var tillbaka. Bara grimma var på så var hon sen snäll som ett lamm. Kommer defintivt inte göra något i hennes box framöver utan att ha satt fast henne.

I övrigt har jag även idag ridit Calle. Mycket trevig häst, även om han är lite lat i skritten så du får jobba lite. Traven flyter bara på. Galoppen och är också mycket lugn, den är dock ganska stötig. Imponerad av hur Markus orkar rida 7-8 hästar/dag när han är hemma. Jag har ont i ryggen efter en häst, men det är väl en vanesak antar jag...
Här jobbar vi hästarna i väldigt låg form när vi rider dem.

När Meredith red Shutterfly sist jag såg dem så såg han lite ut som en travare. Fattades bara träningsrockarden efter. Föreställ er travare med rockard i ganska snabbt tempo med långa kliv komma travande och huvudet väldigt lågt. Det är bilden av världens bästa hopphäst just nu.

Vädret här är för övrigt trist, även om jag kan höra fåglarna (Koltrasten) som spelar utanför fönstret. Regn och sol om vart annat idag och en massa blåst. Kanske 12-15 grader ute.


Dagens lunch: Nasi Goreng

Kommentarer
Postat av: Anonym

Väntar....och väntar....och väntar....på att du ska skriva mer. Ha dé skitgott iallafall. Kram

2009-06-07 @ 21:00:58
Postat av: Svar till: Anonym

Uppdatering kommer nu när internet fungerar igen. =)

Bara att göra ett nytt försök senare. =)

2009-06-08 @ 14:34:42
URL: http://tessla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0