Snö = problem

Idag hade det kunnat sluta riktigt illa...
För andra gången den här vintern har min älskade häst fastnat i liggande ställning i snön. Första gången rullade hon fast och fick benen uppe på en snödriva och resten av kroppen på den plogade ytan. Tack och lov upptäckte Roland det direkt, så dem kunde hjälpa henne lös.

Den här gången, så hade Mimma hamnat i djupsnön med kroppen. Troligen har hon gått på den upptrampade stigen och klivit utanför och ramlat omkull i snön. Det verklar dessutom, som hon legat där ett bra tag och kämpat. Hon var alldeles blöt av regn och svett på halsen och på huvudet när jag och pappa kom efter att Maria ringt mig i panik.
Ögonen var panikslagna och hon visade ögonvitorna. Eftersom hon var så slut låg hon bara helt utsträcket, utan att kunna göra något. Av stressen av hade hon till och med skitit i liggande ställning.
Maria fick hämta fleecetäcke för att kunna täcka henne med om vi inte skulle få upp henne med handkraft. Många tankar hann snurra i mitt huvud vill jag lova. Hur skulle vi kunna få dit en traktor. Hur mycket skulle vi behöva skotta runt henne. Har hon brytit något? Osv.
När Maria sprang efter utrustningen, så kopplade vi ett grimskaft i grimman. Olle och jag drog, pappa stod i djupsnön och sköt på henne över korset. När hon kände att det rörde på sig, så tog Mimma gumman i med sina sista krafter och lyckades ta sig upp på benen. Hon var så utpumpa att benen knappt bar henne.
Tack och lov hade täckena hållit henne torr och varm. Mycket bra täcken!!! Nästa täcke jag ska köpa blir ett från Horze.
Så nu är lillgumman ompysslad, fått hö och varm betfor. Rena torra täcken och paddar. Tror jag aldrig sett henne så fruktansvärt hungrig på hö någon gång. Betforen var inte det minsta intressant...
Tack och lov gick allting bra den här gången, men hon är säkert ledbruten och öm i kroppen i morgon. Nu hoppas vi att problemet är löst med stigen genom att vi satte upp stolpar i djupsnön och och drog tråd och stängde av så att hästarna inte ska kunna ta sig dit på ett tag framöver...


Kommentarer
Postat av: maria

Mimmagullis, tur att det gick bra med henne!!

panik, de kan man säga !!

2010-03-19 @ 21:31:00
URL: http://tjeernbeerg.blogg.se/
Postat av: Sofia

Fy så läskigt! Vilken tur att det verkar ha gått bra ändå! Hoppas Mimmagumman mår relativt bra idag! Kram

2010-03-21 @ 00:03:59
URL: http://busigaizor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0