Kriminologprogrammet

Eftersom jag fick en förfrågan om att skriva ett inlägg om programmet, så kommer det här. Kriminologprogrammet, som jag går finns på Mittuniversitetet i Sundsvall.

När någon frågar mig om vad jag ska bli när jag pluggat klart, så svarar de oftast: Åh, en sån där Leif GW Persson eller så säger de CSI. De som tror sig ha en aning i alla fall. Det är dock så att alla inte riktigt vet och det var nog så att jag själv inte hade en riktig koll. För min del var det egentligen ett steg närmare polis, men nu är jag inte så säker längre på om jag även vill läsa Polishögskolan. Men det var inte det jag skulle skriva om.

Så vad är då kriminologi???

Ämnet är ganska nytt till skillnad från psykologiämnet. Googlar man, så ser det ut på det här sättet. En liten uppfattning om hur det ser ut.

Psykologi

 
(klickbar bild)


Kriminologi

 
(klickbar bild)


Kriminologins definition

Ursprunget till ordet kriminologi finns dels i det latinska crimen (brott, förbrytelse, anklagelse), dels i det grekiska loga (lära, vetenskap). Kriminologi är en tvärvetenskaplig samhällsvetenskap om brott, dess orsaker, omständigheter, samband och följder, samt samhällets reaktioner på brott. Det betyder med andra ord att kriminologi är läran om brott.

Det finns olika definitioner på kriminologi men den förmodat vanligast förekommande torde vara av Sutherland med fleras (1992:3) mycket breda definition: "Criminology is the body of knowledge regarding crime and delinquency as a social phenomena. It includes within its scope the process of making laws, breaking laws, and reaction to the breaking of law."

Vad är då brott?
Så här står det i Brottsbalken:

Brott är en gärning som är beskriven i denna balk eller i annan lag eller författning och för vilken straff sägs nedan föreskrivet. (1 kap. 1 § BrB)
Med det menas att brott inte existerar om det inte finns en lag som definierar en handling och stadgar straff för den som begår denna handlig. Inom juridiken kallas det för legalitetsprincipen: nullum crimen sine lege: inget brott utan lag.

 Fortsättning följer:


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0