Hur var det egentligen med barrering av hästar i Tyskland?!

Att lägga grus i benskydden är en klassik barreringsmetod. Hur långt är vi männsikor villiga att gå för att bli bäst på tävlingsbanorna? Varför tar jag upp den här frågan nu? Läs lite längre ner i inlägget. Tror jag börjar förklara vad barrering är, för de som inte redan vet det.

Barrering - vad är det?
Det finns många fula knep för att få hästarna att hoppa högre, och det kallas barrering. Tidigare var det till exempel tillåtet att tävla hästar som blivit behandlade med fenylbutazon, ett antiinflammatoriskt medel som också fungerar som smärtlindring, och inte heller var det förbjudet med barrering.
Barrering innebär att man med mer eller mindre smärtsamma metoder får hästen att lyfta bättre på benen, genom att t.ex. använda grus eller nubbar i benskydden som gör ont då hästen slår i bommar.
TR skriver såhär: "Med barrering menas att ryttaren och/eller medhjälpare med aktiv handling med eller utan tekniska hjälpmedel kan antas åstadkomma fysisk smärta hos hästen i samband med hoppning i syfte att tvinga hästen att hoppa högre eller försiktigare.".

Modern barrering
Idag är det strängt förbjudet med barrering, men det görs fortfarande chockerande upptäcker. Efter OS i Hongkong blev det en livlig debatt om preparatet Equi-Block och substansen capsaicin - som är dopingklassat - då det kan användas för att "bränna" hästens ben. Det betyder med andra ord att hästens ben blir extremt känsliga. Preparaten bedöms därför som kemisk barrering, och inte "bara" som otillåten medicinering. Att flera hästar regarerade på samma preparat kan inte enbart vara en slump, eller?

"En normal ryttare kan inte ana med vilka medel man vill få hästar att hoppa hus" berättade två hästskötare i internationella hoppstall för tidningen Reiters Revue. "Det är brukligt att man sätter på hästarna el-benskydd, där man sedan via fjärrkontroll utlöser en stöt vid avsprånget, för att hästarna ska trycka ifrån och lyfta ordentligt på benen". Metoden sägs vara populär då den ger omedelbar effekt, utan fysiska skador eller substanser som går att spåra vid dopingkontroller. Det skall även finnas el-sporrar, som dock används mest inom dressyren.
Hur långt är vi människor egentligen villiga att gå för rosetterna? (källa: Hippson.se)
Men nu är det inte enbart för att det är en hemsk metod som jag vill ta upp det.
Läste nyligen nedanstående i en hästblogg...

Meredith Michaels Beerbaum och Shutterfly
Första gången jag såg Shutterfly så tänkte jag nästan att dom hade barrerat honom för han har en väldigt udda hoppteknik, eftersom även andra av Merediths hästar hoppar liknande (tex Checkmate) så kan man ju undra men hästen är en riktig maskin.


Det här gör mig upprörd att läsa. Jag som själv jobbat i Tyskland hos Meredith och Markus Michaels-Beerbaum kan säga att det är sånt här som skadar sporten. Att tanklöst säga att man undrar vilka metoder hästen utsatts för. Vad sägs i nästa led??? -Vet du vad jag hörde? Att Beerbaums använder barrering, osv. Man gör en höna av en fjäder, en fjäder som från början inte ens finns.

Att Meredith och Markus skulle använda barrering är rent skitsnack i mina öron. Hästarna, som står i deras stall rids alltid med benlindor fram och vanliga strykkappor bak. Vid hoppning ersätts lindorna fram av senskydd. Vid något enstaka tillfälle har jag gjort i ordningen en häst med teknikskydd bak. Men vilken ryttare använder inte det??? Den övriga utrustningen då? Sadelgjorden byts ut mot en hoppgjord, ev. en martingal sätts på.
Ett ridspö plockas fram. I normala sätt används inte ens ett ridspö när hästarna rids på marken.
Vad är det konstiga med det???
Grus i skydden? Det grus som kan eventuellt skulle kunna finnas i skydden kommer från ridbanan och som hästarna själv sparkat upp på sina ben. Skulle jag som hästskötare ha missat att ha borstat benen eller satt på smutsiga skydd, så skulle jag ha fått mina fiskar varma av de mer erfarna hästskötarna.

Kemiska medel då? Vilket skämt! Har inte heller sett eller använt något sånt på någon häst. Vatten i duschen kan väl inte räknas, som ett kemiskt medel. Eller kan det??? Vad jag har hört är inte heller att linda benen på hästarna på kvällen något som är olagligt (än så länge i allafall)... 


Men Shutterfly och Checkmate då? Näe, trots deras spektakulära hoppstilar, så näe... Ingen barrering här heller! Att Shutterfly är en väldigt speciell häst kan nog ingen hästintresserad ha missat, men mer om det i ett annat inlägg.

 
Shutterfly "The Star" får beta lite efter avslutat arbetspass.

Checkmate kikar ut från sin box genom det öppna fönstret.

Kommentarer
Postat av: SUUCK

ALLA HOPPRYTTARE BARRERAR PUNKT SLUT

2011-09-07 @ 17:23:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0