Dag 24 - lördag

Lördag kväll klockan är strax efter 22 och det är dags att gå och lägga sig. Har ganska nyss kommit in från "nattchecken", som jag gjort tillsammans med Janine i Merediths stall.
Japp, ni läste rätt. Jag har de tre senaste dagarna befunnit mig större delen av dagarna i det övre stallet tillsammans me Janine. Eftersom Markus och Meredith är borta på tävlingar, så har vi det ganska lungt i Markus stall medans Janine är ensam med 5 hästar. Har blivit så att eftersom vi har 7 hästar kvar nere hos oss, så har jag tagit 1 häst nere i Markus stall och sedan 2 uppe hos Meredith. Med andra ord har vi då haft 3 hästar var att arbeta.

Jag har dock haft det skönaste (lataste) jobbet av alla, tror jag. =)  På gott och ont. Promenerade en häst eller som igår då jag inte behövde mocka några boxar på morgonen utan bara hjälpa till att göra i ordning en av våra hästar inför tävlingen. Holger Wenz lånade Starlett av Markus.

Vet inte varför Janine försöker lära mig allt foder åt deras pållar, men det är en hel massa. Kommer inte klara av att lära mig det... Iof ska jag väl ner tillbaka när Markus är hemma igen, så jag ska väl inte behöva lära mig det. Fast det är rätt intressant. Visste knappt att det fanns så mycket olika sorter, som man kunde ge hästarna.
2 bronkithästar, som ska ha bronkitmedicin.
Sen är det för magen, energi och en massa annat. 2 av hästarna (i alla fall den ena)  har haft mycket kolik, så hon måste få sin mat med en massa vatten, så det tar tid att äta.
Tutsie och Leo ska ha sina hönät, med supermå hål och just ja, glöm inte att Tutsie inte får ha vattenkopp utan ska ha vattenhink i stället. Rörigt, är totalt förvirrad.
Sen är det inte heller det lättaste när hästarna heter en sak och har 2 olika smeknamn, som inte alls liknar det namn de egentligen heter.
Tutsie är smeknamnet på U2. Kismet kallas för Betsie eller Kissie. Checkmate är Joe, osv.

Har upptäckt att alla Merediths hästar är en aning speciella. Inte kanske Felix, men har är iof 25 eller nåt och ägs av Shutterflys sponsor. Jo, han är visst också en aning speciell. När du läpper ut honom i paddocken, så måste du vara supersnabb av med grimman eftersom han blir glad av att vara ute och bockar så fort han känner att grimman ska av.
Japp, här bär inga av hästarna grimmor i hagarna.

Det som annars hänt idag är att vi fått besök av ett irländsk tävlingsteam, som ska åka vidare härifrån i morgon bitti vid 7.30 eller så. Mycket trevliga människor. Missade när de kom, men träffade dem under nattchecken då de behövde hjälp med vägen till Autobahn. Tror vi lyckades förklara rätt.

Även i kväll (se längre ner i inlägget) hade vi en helkväll i köket, dock utan mat idag. Det som hände var att vi hade samling framför TV:n för att se Meredith förhoppningsvis vinna i Frankrike. Men det gick inget vidare för henne. Rev sista hindret, men hade snabbaste tiden. Hjälpte inte, utan den enda ryttaren utan tidsfel och utan rivningar vann. Janine som tidigare jobbat hos Denis Lynch tippade på att han skulle vinna, men han red alldeles för långsamt så han drog på sig 2 tidsfel. Så vinsten denna kväll gick till Fransmannen med den roligaste stilen av dem alla. 

 
Fredag kväll

Hade jag, Julia och Janine riktigt trevligt tillsammans. Vi åkte till Thedinghausen och handlade ingredienser till, köttbullar med Toscanasås och mozzarellaost gjord i ugn.
 


Till det sallad, färsk bröd och Potatiskroketter (inte runda utan stavar). Dukade snyggt och hande rosor på bordet och levande ljus. Jättemysigt, blev en helkväll vid bordet.
Tidigt midsommarfirande, med de svenska färgerna. (Vi funderar på att fira svensk midsommar här nästa vecka, men Janine är inte hemma då. Så det blev lite svenskt med gul och blått nu i stället.)

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0