Dag 32 - söndag

Tog tid att få hit uppdateringen. Har varit lite mycket.
Janine var riktigt bakis idag. Blev en aning för mycket för henne igår tror jag.
En annan hade ju lyckan att få köra autobahn för första gången i livet. Var också en upplevelse, men jag trodde det skulle vara värre. Finns väl iof värre ställen än där vi körde antar jag.

Den här söndagen var inte riktigt bra...
Inte nog med att Janine mådde som hon förtjänade. Jag kände mig bakis trots att jag var nykter - hade väl med endast 2 timmar sömn att göra.
Så ingen av oss var särskilt sugna på att prata, speciellt inte på förmiddagen. Eftermiddagen var lite bättre, men i stället så fick Merediths Tutsie kolik. Dock inte första gången hon har det.
Janine märkte att det var något konstigt med henne. Vanligtvis brukar alla hästarna "Upstairs" väsnas allmänt minst 30 min före fodringstid, men Tutsie gjorde inte det. Så någon gång mellan 16.30-17 kom jag förbi hennes stall och fick börja att promenera henne medan de andra hästarna fick mat. Hela vägen upp och tillbaka, fram och tillbaka. Provad ställa in henne i boxen eftersom vi inte var helt säker på att det var kolik. Direkt började hon kratsa och vilja lägga sig. Med andra ord. Koliken hade blivit värre. Ut med henne igen och promenera henne. Men så länge du promenerade henne, så fanns inga symptom mer än att hon inte var lika glupsk som hon vanligtvis är.
Veterinären var "på andra sidan jordklotet" eller nåt. No way att han skulle kunna komma,fick  så Janine ge henne medicin i venen mot kolik. Mer promenad och in i boxen och då var hon ok.
Vid 18.30 tiden sket hon, så allt verkade ok... Birga kunde åka hem igen i stället för att åka till special kliniken för kolikhästar. Den ligger 3 timmar bort och den vanliga kiliniken 1,5 timme bort. J och jag satt i stallet till 9, då Beerbaums kom hem från showen tillsammans med Wenz.
Efter att vi lastat av hästar, städat lastbilen så kollade Markus på henne och hon verkade ok.
Tillbaka ut i stallet efter 10 och kollade. Allt OK. J gick även ut en gång till, allt OK.

Men när Anu kom hem vid 2 på natten hade hon fått ett riktigt kolikanfall och bara låg och kickade mot magen. Anu fick upp både häst och Markus. I ilfart kördes hon till närmsta kliniken. Specialkliniken kunde inte nås eftersom autobahn var avstängd. Nu gick allt bra, men hon fick stanna där till på tisdagen. Läskigt värre...


Kommentarer
Postat av: jennie

hej på dig hoppas du har de bra, kom just hem från arlanda haft en super semester ;) ses snart igen:)

mimma hälsar;)

2009-06-25 @ 03:33:34
URL: http://jennieakerblom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0