"Att rusa sig"

Precis haft föreläsning om bruk, missbruk och alkoholberoende. Känns som om en eller flera som jag känner/bekanta skulle kunna passa in på vissa av de olika kriterierna ´för att ha ett misbruk eller i allafall vara väldigt nära ett missbruk. Är rätt skrämmande tanke, visserligen har jag och Julia diskuterat detta om N. Men nu fick man det svart på vitt att så är fallet. Kanske att det till och med är lite värre än vad man trodde. Hoppas kurslitteraturen tar upp mycket om sånt här för jag tycker det är rätt intressant.

Sitter just nu på universitetet och väntar på att jag ska kunna gå till tåget. Får vänta i allafall 10 min till så jag inte behöver stå ute och vänta då det inte finns någon vänthall.


Ska passa på att fylla i en AUDIT enkät som handlar om mina alkoholvanor, så får vi se om vi får några svar på det sen.

Med standardglas menas:
 

  1. Hur ofta dricker du alkohol?
  2. Hur många "standardglas" dricker du en typisk dag då du dricker alkohol?
  3. Hur ofta dricker du sex sådana "standardglas" eller mer vid samma tillfälle?
  4. Hur ofta under det senaste året har du inte kunnat sluta dricka sedan du börjat?
  5. Hur ofta under det senaste året har du låtit bli att göra något som du borde för att du drack?
  6. Hur ofta under det senaste året har du behövt en "drink" på mlorgonen efter mycket drickande dagen innan?
  7. Hur ofta under senaste året har du haft skuldkänslor eller samvetsförebråelser pga ditt drickande?
  8. Hur ofta under det senaste året har du druckit så att du dagen efter inte kommit ihåg vad du sagt eller gjort?
  9. Har du eller någon annan blivit skadad pga ditt drickande?
  10. Har en släkting eller vän, en läkare (eller någon annan inom sjukvården) oroat sig över ditt drickande eller antytt att du borde minska på det?


Du kan själv göra AUDIT test på internet

Kommentarer
Postat av: Ankihh - var med och tävla om att bli veckans blogg

var med och tävla om att bli veckans blogg hos AnkihhC.blogg.se

2010-01-30 @ 19:42:59
URL: http://ankihhc.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0