Izor: Tömkörning

Efter att ha varit på Maja träningen med bebis Izor, så har vi fått hemläxa. Han är väldigt känslig i munnen och vill abslut inte ta stöd på bettet, så nu försöker jag hitta ett annat bett. Maja tyckte att vi skulle köra å tjockt som möjligt. Det har dock inte varit någon hitt hos Izor. Han har ju en sån liten mule, så med ett tjockt bett i munnen har han bara stått och gapat. Han gapar mycket med ett tunnare bett också, men med ett tjockt var det extremt.
Nu har jag i allafall valt att prova ett riktigt tjockt 2-delat bett och börjat tömköra honom i hopp om att han ska vänja sig. Funkar inte det bettet ska jag prova ett tjockt eggbett, eller om jag kan hitta ett tjockt 3-delat. Altenativet är att köpa bett-tejp och se om det bir bättre. Jobbigt med att ha en häst med riktigt orolig mun.


Nu har vi i allafall tömkört Izor två dagar och nu får han vila i två dagar. Sen blir det troligen tömkörning 1 dag i helgen (fredag-söndag) och ridning i 2 dagar. Ska bli spännande att se vad som händer.
Under tömkörningen, bara i skritt och trav har han gått väldigt fint. Har använt halsförlängare/gummiband för att få honom att ta stöd och jobba i form. Anledningen till att han inte får galoppera är för att vi inte kan ha tillräckigt stor volt och dessutom är underlaget lurigt när det är snö och is fortfarande.

Under ridningen framöver ska vi prova och se vad som händer med graman. Kommer han att vilja ta stöd i handen???

Har skaffat mig ett projekt och våra planer sträcker oss under många månader framöver. Maja tyckte han var väldigt svårriden, då har hon ändå inte sett honom när han kom hem. Då var han betydligt värre.
Men Jessica (hopptränare) gillade hans typ och tror att det ska kunna bli något vettigt av honom. Jag hoppas hon har rätt... :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0